Stresstest voor schaatskoorts

Stresstest voor schaatskoorts

Op sommige websites komen bijna geen bezoekers. De doelgroep is erg klein of de content is niet relevant. Schaatsmolentochten.nl, de officiële website van de Molentocht die wij al jaren in beheer hebben, is zo’n website. Vrijwel niemand bezoekt de website, totdat het gaat vriezen. Dan komen de bezoekers opeens overal vandaan. Vooral op de dagen dat het bestuur gaat overleggen is het een gekkenhuis. Vele duizenden mensen zijn dan tegelijk op de site, wachtend op het bericht of het door gaat. En dan is het belangrijk dat de website al het verkeer aan kan en niet de server overbelast.

Gelukkig hebben wij ervaring met piekmomenten op websites. Dit zien we vooral na een TV of radio reclame. Uit het niets komen dan veel mensen op de site af. Onze servers hebben we ingericht met tools zoals Varnish en een goede Drupal cache inrichting vangt al dit verkeer zorgeloos op.

Wat leuke feitjes
Op een gemiddelde dag heeft de schaatsmolentochten.nl website zo’n 10 paginaweergaven per dag. In 2012 was de laatste Molentocht. Op het piekmoment had de website 34.247 unieke bezoekers, die samen 258.433 paginaweergaven genereerden, op één dag. Om 21.00 uur had de site 25.400 paginaweergaven per uur, ruim 400 per minuut.

Hieronder zie je de statistieken van de website van 10 februari 2012.